A selyemfestés ismertetése
A selyemfestés ismertetése
A kínai festőkről
A selyemfestés Kínában több ezer éves ősi hagyományokra tekint vissza. A múzeumokban ma is láthatók ezer évesnél régebbi selyemképek. A ma emberének tehát nem kell attól tartania, hogy a selyemképek nem időtállóak. Kétségtelen azonban, hogy óvni kell a nedvességtől és az erős napsugárzástól a selyemre festett képeket, hogy tartósak maradjanak.
Kínában a tájképek festése terjedt el leginkább. A festmények keskenyek és hosszúak, mert a selymeket tekercsekben tárolták. Nem függesztették ki a falra, mint Európában, hanem gondosan eltették és csak időnként vették elő, hogy gyönyörködjenek benne. A kínai tájképfestészet témái a hegyek, a vizek és a fák ( esetleg madarak és virágok)- gondos elrendezésben. A festők a nagy mesterek munkáit másolták egészen addig, amíg tökéletes másolatot nem tudtak készíteni. A másolás a kultúra része volt és nagyra tartották azt, aki jó és szép másolatokat tudott készíteni. A képekre gyakran feliratokat helyeztek el. A tulajdonosaik pedig saját pecsétjüket helyezték a festményre. (Egy-egy régi festményen előfordul, hogy sok ilyen pecsét van, mivel a festményeket ajándékozni szokták egymásnak.) Azok az emberek, akik a festményeket készítették nem a festésből éltek, azt csak a megélhetést biztosító foglalkozásuk mellett csinálták. Csak az igazán nagy mesterek alkottak saját elgondolásuk alapján képeket akkor,amikor a másolást már tökélyre fejlesztették és utána kialakult a saját stílusuk.
Sokféle selyem létezik. A hernyóselyemtől a műselyemig, a lehelet vékonytól a vastagabbakig, a csodálatos fényes selymektől a kevésbé fényesig számtalan változat megtalálható. Nagyon szeretem a selymek fényét, amint átragyog a festékek alól, ezáltal csodálatos hangulatot adva a festménynek. A selyemre festett képek gyönyörűen kiadják a festékek színét, tündöklőek lesznek.
A festési technikák közül azokat mutatom be, amelyeket magam is alkalmazok.
Előkészítés:
Ha már készen van a fejemben, hogy mit is akarok festeni, akkor lerajzolom ceruzával, papírra. Szoktam időnként azt csinálni, hogy a rajzot merített papírra rajzolom, majd később akvarellel kifestem. A selyemkép és az akvarell egymás mellett megmutatja a két technika közötti különbséget. Egy-egy kiállításon a nézők szívesen nézegették és vizsgálgatták a különbségeket, mert jól látható.
Ha készen van a rajz, vékonyan fogó alkoholos filctottal átrajzolom a fő vonalakat.
Kontúrozás és festés előtt a selymet ki kell vasalni, hogy teljesen síma legyen, majd méretre kell vágni.
Kontúrozás (guttázás)
A filctollal kihúzott kép fölé helyezem a selyem anyagot és gutta segítségével átrajzolom a mintát. A gutták lehetnek színesek, fémes hatásúak, amelyek kidomborodnak az anyagból. Én a színtelen guttát szeretem és leginkább azt használom. Jobbkezes vagyok, ezért ballról jobbra haladok a kontúrok guttával történő áthúzásával, hogy ne maszatoljam el a még nedves anyagot a selymen. Guttázás közben figyelek arra, hogy a különböző színek egymástól elválasztásra kerüljenek, továbbá a festék egy árnyalattal világosabb lesz a gutta fölött, ezért ezt a tulajdonságát is ki szoktam használni. Már a guttázás során oda rajzolok vonalakat, ahol világosabb árnyalatot szeretnék. Ha épületet ábrázoló tájképet készítek, akkor már a guttázás során figyelek a szálirányra, hogy a függőleges vonalak valóban függőlegesek legyenek. Ha elkészült a guttázás, meg kell várni, amíg a gutta mindenhol megszárad. Legújabban már kihagyom a rajzos előkészítő lépéseket. A selymet vizezett guttával átitatom, száradás után kivasalom és erre kezdek ecsettel festeni. Egy idő után mindenkinek lesz olyan gyakorlata, hogy már nem kell kirajzolni előre a motívumokat, hanem azonnal képes lesz ecsettel a selyemre festeni. Persze ecsettel is felrajzolom a körvonalakat világos színnel, ami megfelel a téma színének. Majd utána festek nagyobb területeket.
Festés
A selyemfestékek közül a vasalással rögzíthetőt szoktam használni.
Festés előtt a festőkeretet célszerű papírragasztóval leragasztani a felső oldalán, mert így a ráfolyt festék könnyen eltávolítható. Festés előtt a selymet ráfeszítem a festőkeretre csavarok és szárnyas anyák, illetve csipeszek segítségével. A selyem a nedvesség hatására kissé megnyúlik. Benedvesítést követően ezért a nagyobb méretű selymek utánállítását nem szabad elfelejteni.
Tekintettel arra, hogy én színtelen guttát használok, az nem látszik a fehér selymen, ezért a selyem alá barna üveglapot szoktam helyezni, hogy valamit lássak a rajzból. Az üveglap azért is jó, mert a lecseppenő festék erről könnyen eltávolítható. (Egy nedves szivaccsal letörölhető, majd papírtörlővel szárazra törölhető.)
A festésről általánosan elmondható, hogy a világos színek felől haladunk a sötét színek felé - éppen úgy mint az akvarell festésnél. A selyemfesték nem fedő festék, ezért egy sötét színt nem tudunk kivilágosítani, elfedni. A nemkívánatos festéket nedvesítéssel, törléssel kicsit világosíthatjuk, de kitörölni teljesen már nem lehet. A megszáradt festéket pedig egyáltalán nem lehet kitörölni, de még világosítani sem. A fehér helyeket ki kell hagyni, a világos helyeket a sötét festékkel ki kell kerülni, illetve nem szabad engedni, hogy oda beszivárogjon festék. Ugyanakkor a selymen a festék "fut' és csak gyakorlással, odafigyeléssel lehet "kordában tartani". Ezért nehéz a selyemfestés, de a selyem fénye, ragyogása kárpótolja szépségével a nehézségeket, mert az eredmény különlegesebb bármely más technikánál. A "Festési technikák" címszó alatt olvashat részletesebben a festési módszerekről.
A festék rögzítése
A festés és száradás után a selyemképet a hátoldalán ki kell vasalni, hiszen a vasaló hőjének hatására történik a festék fixálása. Nagyon ügyelni kell arra, hogy a vasalás során az anyag ne ferdüljön el, ne deformálódjon, mert az tönkreteszi a munkát.
Utómunkálatok
A kész képet fehér színű, erős kartonlapra ragasztom kétoldalú ragasztóval alul és fölül, majd paszpartuzom. Ezt követően történik a kép keretezése. Az üveg mögötti, keretezett kép hátoldalát le szoktam ragasztani, hogy ezzel is óvjam a selymet a nemkívánatos pára behatolásától. (Ráhelyezek egy kartonlapot , fölé barna csomagolópapírt és azt a keretre ragasztom.)